tisdag 28 februari 2012

Intervallträning

Det har varit lite si och så med träning på sista tiden. Jag har känt mig trött och orkeslös och inte haft någon energi. Jag har ialla fall försökt att styrketräna samt köra asthanga yoga en dag i veckan, däremot har det varit vädligt dåligt med konditionsträning på flera veckor förutom någon powerwalk då och då.

I söndags kände jag dock att jag det var dags för en runda så jag snörade jag på mig springarskorna och körde intervallträning ute i det fina vädret. Nu är isen borta så man slipper vara rädd för att halka och slå sig.
Det var jätteskönt att komma ut i naturen och samtidigt röra på sig. Det finns ingen bättre känsla än efter ett hårt träningspass, en dusch och sen god mat på det. Tänk att allt smakar så mycket godare när man har tränat.

Jag har verkligen saknat den sköna känslan som jag får efter ett hårt pass med exempelvis intervall löpning men det gäller även att lyssna på kroppen och vara snäll mot sig själv, vissa perioder behöver man kanske mer vila än man behöver under andra perioder och då ska man inte pressa kroppen för hårt.


Intervallträning är för övrigt en väldigt bra träningsform både när det gäller att öka prestationen samt för dig som vill gå ner i vikt eftersom du får en höjd fettförbränningen som håller i sig även efter träningspasset. Studier inom området har även visat att risken att förlora muskler istället för fett vid en viktminskning när en person intervalltränar minskar betydligt. Den ökade syreupptagningsförmågan i kroppen leder också till att det blir lättare att bygga muskler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar