tisdag 9 oktober 2012

Nyttig brownie

I helgen gjorde jag en nyttig brownie med bland annat svarta bönor i smeten. Den blev riktigt god om man gillar choklad och man kan inte ana att den är gjord av bönor. Ett plus är att de är nyttiga, så pass att jag har med mig till jobbet idag för att äta till mellis i eftermiddag. : ) Receptet fick jag från PT-Fia's blogg.



Om du blir sugen och vill testa så gör du så här:

Skölj ett paket svarta bönor noga
Mixa bönorna med 10 st dadlar till en jämn smet
Vispa 2 ägg, 1 dl kokosolja och 150 gram smält 70-86% choklad med en vanlig visp i en separat skål
Rör ner 4 msk agavesirap, 4 matskedar kakao, 2 tsk vaniljpulver och 2 tsk bikarbonat i bönorna
Häll sedan ner bönorna i chokladsmeten. Rör så att allt blandas.
Häll upp i form med bakplåtspapper
Toppa med hackade hasselnötter och grädda på 175 grader i ca 18 min. Kakan ska fortfarande vara kladdig, jag hade nog kunna ta ut min lite innan 18 minuter.

6 kommentarer:

  1. det ser gott ut...men låter inte så gott hehe :P kanske får testa ngn dag ändå :)

    SvaraRadera
  2. Åh vilket choklad-craving jag fick såhär efter lunch nu. Mums!!

    SvaraRadera
  3. ALLT med choklad och kakao är gott!! ;-D

    SvaraRadera
  4. Smaskens!!! Har aldrig vågat mig på att göra en sådan här typ av kaka... är lite skeptisk till det där med bönor i smeten. Haha.... men alla säger ju att det är så himlans gott :).

    SvaraRadera
  5. Ser jättegod ut!! Ska nog testa någon dag ..
    Har inte vågat mig på med bönor än men hört mycket gott om det!
    :)

    SvaraRadera