torsdag 11 oktober 2012

Köttfärspaj med sparris

Häromdan gjorde jag köttfärspaj med sparris. Valde att göra degen med sojamjöl för istället för vetemjöl men det blev lite sådär tycker jag, väldigt lös och smulig. Förutom det blev pajen god!


Pajdeg:
3 dl sojamjöl (eller valfritt mjöl)
150 g smör
1 dl riven ost

Blandas och tryck ut i form direkt. Grädda 225 grader ca 10-15 min.

Fyllning 1:
ca 300-500 g köttfärs
1 gul lök
vitlök, salt & peppar

Fyllning 2:
Kokas ihop till en sås:
2 msk smör
2 msk sojamjöl (eller vanligt mjöl)
2 dl grädde
1 burk sparris
1 dl riven ost
salt & peppar

Gräddas i 225 grader i ca 30 min

3 kommentarer:

  1. Paj och sallad är alltid gott!

    SvaraRadera
  2. mums! jag brukar göra en paj med pajskal som har ist i sig - jättegott...men kanske inte det nyttigaste ;)

    SvaraRadera