fredag 12 oktober 2012

Fröknäcke

Fröknäcke är farligt gott, tar man en bit är det svårt att sluta. Finns massor med olika varianter på fröknäcke. Jag har testat två olika recept. Mari efterfrågade receptet efter helgens inlägg om att jag bakat knäcke, här kommer därför recept på de förknäcken som jag har provat.

Version 1, helt utan mjöl:

2 dl solrosfrön
½ dl krossade linfrön
½ dl sesamfrön
½ dl pumpakärnor
4 msk fiberhusk
5 dl vatten
salt

Blanda allt och låt stå i 10 min. Dela sen degen i två delar och lägg på plåt med bakplåtspapper (2 plåtar). Tryck ut smeten, strö över flingsalt och tryck ner i "degen". Grädda i 160 grader i ca 1 tim 15 min.
Se till att det inte blir för tunt när du trycker ut degen, min ena sats blev lite för tunn så det blev bara små bitar av brödet när jag skulle ta bort det från bakplåtspappret.

Version 2, med majsmjöl:

2 dl majsmjöl
1 dl sesamfrön
1 dl solrosfrön
½ dl linfrön
½ dl rapsolja
2 dl kokhett vatten
flingsalt

Blanda samman alla ingredienser förutom fligsalt och blanda till en deg. Bred ut med händerna eller slickepott på en plåt med bakplåtspapper. Strö över flingsalt och tryck ner i degen. Grädda i 150 grader i ca 1 timme.



Har ni några andra versioner av recept på fröknäcke?

8 kommentarer:

  1. sv: tack för den värmande kommentaren!:)

    mm, bakade fröknäcke igår.. så sjuuukt gott! =D

    SvaraRadera
  2. Jag gör så här:
    Fröknäcke
    1 dl Solroskärnor
    1 dl Sesamfrön
    ½dl hela Linfrön
    2 msk Pofiber
    1 msk Fiberhusk
    ½ dl Kokosfett utan smak
    2½ dl kokande Vatten
    ½-1 tsk Havssalt
    Lite flingsalt att strö över

    SvaraRadera
  3. Vad lustigt, jag bakade det där igår;) så gott. Puss och kram min fina vän♥

    SvaraRadera
  4. Åh tack fina du :) Ska testa !!!!

    SvaraRadera
  5. Har inte testat alls, men kanske borde. Verkar som att (nästan) alla tycker om det. :-D

    SvaraRadera
  6. Jag använder mig oftast av samma recept som Fru H skrev upp här!! Det är jättegott ... Sen blandar jag lite olika nötter/frön varje gång så det blir sällan lika någon gång!
    =)

    SvaraRadera
  7. Jag har faktiskt ingen egen version för jag har aldrig testat. Det låter dock fantastiskt gott! Måste testa :)

    SvaraRadera