fredag 23 november 2012

Inre träning

Fredag, såå skönt! : ) Att dessuotm börja dagen med ett pass på yogashala imorse gjorde dagen ännu bättre, har längtat till yogasalen, det var väldigt längesen jag var där, först var jag sjuk länge i höst och sen åkte jag på semester.

Har nu varit hemma i 2 veckor och semestern känns så långt borta, tänk vad snabbt det går, fast energin finns fortfarande kvar så det får jag vara glad för : )

Just nu är jag inne i en period då jag fokuserar lite extra på inre träning. Jag har alltid varit intresserad av personlig utveckling och andlighet men till skillnad från den fysiska träningen som jag utövar regelbundet går den andliga/inre träningen i perioder. Det är lite som med yogan, jag älskar den när jag väl gör det ändå är det den som kommer i andra hand. När jag är inne i min andlighetsperiod gillar jag att läsa texter/böcker som har en djupare mening och som kan ge mig insikter och reflektioner, meditera eller bara öva på att vara närvarande i nuet.

Igår kväll blev det först ett kundaliniyoga-pass med en yoga-cd som jag fått i tidningen Topp hälsa, sedan läste jag några texter ur boken "Möt Buddha", en jättefin bok med inspirerande bilder och tänkvärda texter. Jag tror att det är nyttigt för alla att stanna upp ibland och ta en paus från den yttre världen med allt vad det innebär och bara för en stund känna lugnet och tystheten. Det bästa är om man försöker att hitta en stund varje dag då man bara sitter tyst och är i nuet, det räcker med några minuter.

Hur är det med er, tränar ni också det inre på ett eller annat sätt?

8 kommentarer:

  1. Först det yttre.... nyss det inre. Har en riktig PISSdag idag gällande min tinnitus. Vissa dagar är bara så tuffa och idag är det en sådan dag. Det liksom tjuter så högt att jag måste kisa. Blä! Men nu ska jag hämta mina fina barn som är bästa medicinen!

    Ha en fin fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch, vad jobbigt! Hoppas att det blir bättre och att du får en riktigt bra helg!

      Radera
  2. Oj så spännnande !! Sådan träning borde jag titta närmare på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det inre är också en viktig del. : )

      Radera
  3. Är det senaste topphälsa?
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, det var jättelängesen.
      Tack detsamma!

      Radera
  4. Jag önskar att jag vore bättre på det. Som du säger, tyvärr hamnar det ofta i andra hand... :-(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är lite synd att det är så

      Radera