torsdag 2 maj 2013

Ny melliskombo

Mellanmål är något som jag själv alltid äter samt som jag brukar rekommendera mina kunder. Dels så ökar ämnesomsättningen och förbränningen om du äter ofta och det kan även hindra dig från att småäta mellan måltiderna eftersom suget minskar. Det märker jag själv om jag har slarvat med mellis av någon anledning. Jag blir akuthungrig och måste ha något på studs. Finns det då inget hälsosamt att ta till är det lätt att man tar vad helst som man kommer åt.

På kvällen brukar jag inte bli hungrig efter middagen eftersom jag äter middag vid 18-19 - tiden och sedan lägger mig rätt så tidigt så oftast blir det inget kvällsmål. Häromdagen blev jag dock lite hungrig en stund efter middagen. Kollade vad som fanns i kylen, där hittade jag kalkon. Jag lade keso med fyra sorters lök i en kalkonskiva och jordnöttsmör i en annan skiva. En riktig hit måste jag säga, speciellt kalkon och jordnötssmör.



Tips på andra hälsosamma mellanmål:
Keso + frukt
Naturell yoghurt med bär och/eller nötter
Frukt
Kesella/kvarg med bär och/eller nötter
Nötter (i måttliga mängder)
Makgrill på tex. hårdbröd, finncrisp eller fröknäcke
Smoothie
Ägg (kokta, äggröra, omelette)
Avokado
Bananpannkaka
Tonfisk

Äter ni mellis? Har ni fler förslag på bra mellanmål?

8 kommentarer:

  1. Kalkon och....jordnötssmör säger du? Hm...? Får nog testa...! ;-))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jepp! Gott säger jag men smaken är ju delad. ; ) Säg gärna vad du tycker om du testar..

      Radera
  2. Mellanmål kan jag inte vara utan. MÅSTE ha det !! :)

    SvaraRadera
  3. Älskar mellanmål och samma här, måste också äta mellanmål.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, svårt att klara sig utan om man är van att äta mellis.

      Radera
  4. Himla bra tips! Jag känner ibland att jag slarvar med det men då är det bra att få påminnelser :)

    SvaraRadera