torsdag 23 maj 2013

Hälsoinspiratörsutbildning

Jag har tidigare nämnt att jag är hälsoinspiratör för min avdelning på jobbet. Vi är en grupp med en person från varje avdelning som ses då och då för att diskutera och planera hälsorelaterade frågor på arbetsplatsen. Vi har nu fått möjligheten att gå en kort hälsoinspiratörsutbildning á 4 timmar. Det är uppdelat på två tillfällen. Tyvärr missade jag första gången eftersom jag var på en annan kurs i Göteborg då, mycket synd måste jag säga. Men jag får i alla fall delta i andra tillfället som är i juni.

I går fick jag två böcker som används i kursen; Handbok för hälsoinspiratörer och ett övningshäfte med olika styrketräningsövningar. Jag vet inte vad de pratade om på första lektionen men jag fick i alla fall höra att vi fick en liten uppgift i läxa samt läsa avsnittet om hälsopromotion i handboken tills nästa tillfälle. Eftersom jag verkligen brinner för ämnet så kommer jag nog att läsa hela boken. Har ju tidigare läst liknande då jag pluggade till Friskvårdsterapeut men det var ju massa år sedan så det är kul med en uppdatering.





13 kommentarer:

  1. Men vad roigt. Jag har också gått en sådan utbildning. Men inte fick vi sådana fina böcker inte =) Skulle du kunne se var böckerna är beställda någonstans?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag googlade och hittade var du kan beställa:
      http://www.idrottsbokhandeln.se/Shop/Article/List/?search=Handbok%20f%c3%b6r%20h%c3%a4lsoinspirat%c3%b6rer

      Radera
  2. Vad roligt och extra kul att få göra det på jobbet. Gillar företag som förstår att friskvård för peronalen lönar sig i längden.
    kram

    SvaraRadera
  3. Ser & låter jättkul !! Sådana böcker vore ju toppen att ha även för en själv.
    =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, finns att beställa på idrottsbokhandeln, se länk ovan.

      Radera
  4. Så himla gött att få ägna en del av sitt jobb till sådant! Du får gärna dela med dig under kursens gång :) Hoppas det blir givande!

    SvaraRadera
  5. Vilken fantastisk idé!! Låter som ett helt perfekt företag du jobbar på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det satsas mycket på hälsa och friskvård vilket är toppen! : )

      Radera
  6. Grymt bra ju!! Det borde alla ha en på sitt jobb!!

    SvaraRadera
  7. =) Sv. tackar. Ska kika =)

    SvaraRadera