fredag 20 april 2012

Idag

gjorde jag succé på jobbet! Jag ska sluta på mitt nuvarande arbete så jag och en till tjej bjöd på avskedsfika. Först tänkte jag göra något nyttigt men det slutade med att jag gjorde min syrras goda Semifreddo med Nutella, den är gudomligt god och oj vad uppskattad den blev!! Av ca 50 pers ville ca hälften ha receptet. : ) Det var många som trodde att jag hade köpt den på nåt finare koditori. Bra betyg. ; )

De flesta hade väntat sig nåt i hälsoväg när dom fick höra att jag skulle bjuda på fika så dom blev lite förvånade när jag gjort nåt som inte var speciellt nyttigt...haha

Jag är av den åsikten att man måste unna sig nåt onyttigt då och då, det är oxå hälsa, att kunna njuta. Däremot tycker jag inte att man ska äta sånt varje dag. Det blir ju desto godare när man väl äter det. Jag brukar aldrig fika på jobbet när det bjuds, däremot kan jag unna mig nåt onyttigt på helgen ibland.

Om ni vill testa denna succé så kommer receptet här:

4 ägg
5 dl grädde
1 burk nutella
1-2 marängbottnar (1st plus några maränger)

- Vispa 4 äggvitor + 1 msk socker till hårt skum
- Vispa 4 äggulor + 1 msk socker lätt
- Vispa grädden ganska hårt

Blanda grädden med äggulorna, rör sedan försiktigt i äggvitorna. Micra nutellan lite så den blir mjuk och blanda ca 60% av burken i äggsmeten.
Lägg en marängbotten i en form med löstagbar botten. Lägg på ½ smeten, ringla över ca 30% av nutellan, lägg dit resten av smeten. Stick ner maränger eller bitar av marängbotten och ringla till sist över resterande nutella.

Ställ formen i frysen över natten.
Ta fram ca 30-45 minuter innan servering

Tyvärr blev det ingen bild av min fina tårta så jag snodde en bild från nätet


Ps. min tårta var finare ; )

3 kommentarer:

  1. Den där lät ju super god! Kan vara ett alternativ när dottern fyller år som inte gillar vanliga gräddtårtor men är svag för både nutella och maräng! Men den måste vara ganska söt i smaken va?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är rätt så söt. Man skulle nog kunna skippa sockret men marängen o nutellan gör ju sitt oxå.. Du får återkomma med en rapport om du testar den. :-)

      Radera
  2. Det där verkar gott .. och lätt att göra !!

    Håller med om att ibland får man unna sig. Jag äter ju LCHF så är inte ofta så sugen på sötsaker men är det fest så är det ..

    = )

    SvaraRadera