fredag 8 mars 2013

Ayurveda massage

Igår var jag på ayurveda massage på Kalpana. Jag googlade runt lite och fastnade för detta ställe. Har tidigare varit i kontakt med ayurveda, dels i Sverige och lite när jag var i Indien. Har bland annat testat Shirodhara, för flera år sedan, vilken går till så att varm olja som rinner över pannan i ca 45 minuter. Det var otroligt skönt och avslappnande.

Igår tog jag en behandling som heter Mardana och är en djupgående massage med varm olja. Det var otroligt skönt, precis vad min kropp behövde. Jag känner mig mycket "lättare" idag.

Denna typ av massage sägs ge följande fördelar (nedanstående är kopierat från Kalpanas hemsida):
  • minskad nervositet och ångest
  • minskad yrsel
  • domningar och stickningar i fingertoppar och tår har upphört
  • metallsmak i munnen har försvunnit
  • stress, energilöshet och trötthet har konstaterats
  • minskad träningsvärk och rygg- och nacksmärtor
  • minskade smärtor i muskler och skelett
  • cellulitreducerande
  • ökar blodcirkulationen och huden får en vackrare lyster 
  • avlägsnar gifter och vitaliserar kroppens vävnader
  • harmoniserar kropp - sinne - ande
Genom massagen uppnår man en djupare healingeffekt och är en av de mest föryngrande behandlingarna inom Ayurveda. (Detta gillar jag! : ) )



Här och här kan ni läsa mer om ayurveda om ni är intresserade.

15 kommentarer:

  1. Åh, vad skönt. Hoppas verkligen att det kan hjälpa dig! Ingen ska behöva ha ont sådär.

    Önskar dig en trevlig helg!

    Sv. Tack. Jag blandar lite. Använder bland annat appen "daily yoga" och komponerar ihop olika pass. Dessutom har jag lånat hem en bok från biblioteket där det finns både asanas och serier som jag brukar köra. Sen blandar jag in lite från yogapassen jag går på också. Hatha-yoga, heter det så, den typ av yoga man vanligen kör i Sverige? Har dålig koll på begreppen, men jag gillar verkligen lugnet som jag får av yogan. Dessutom blir magen oftast glad av det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Känns som att jag börjar bli bättre. : )

      Ja, hatha-yoga är en vanlig yoga i Sverige, liksom Ashtanga. Hatha är lite lugnare och man stannar längre i positionerna än Ashtangangan...

      Radera
  2. oh, det där med yngrande effekt låter onekligen bra :)

    SvaraRadera
  3. Åhh låter underbart!! Ayurveda är SÅ spännande .. Min yogalärare har ju utbildat sig till Ayurvedaterapeut och hon har så många kloka saker som hon berättar / "rådgiver".
    ME LIKE !!
    Ha en fin fredag!!
    :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Me too! : ) Det är riktigt spännande.

      Radera
  4. Åååååå det där är PRECIS vad jag skulle behöva just NU. SÅ skönt och sådan lyx.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kändes lyxigt och kände att jag behövde unna min kropp det!

      Radera
  5. Gud så underbart. Detta är något jag borde gå på !! Vart gick du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stället hette Kalpana, jag har länkat dit i inlägget ovan. : )

      Radera
  6. Åh det låter ju superskönt. Själv ska jag på en vanlig klassisk massage på måndag. Vi har äntligen fått en halvtimme i månaden från jobbet. Grymt välbehövligt. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Perfekt! Vi har också på jobbet, en halvtimma för 100 kr som dras från lönen. : ) Har inte testat men nu har jag bokat in mig två gånger i vår.

      Radera
  7. Åh vilken inspirerande blogg du har!!

    SvaraRadera