måndag 4 februari 2013

Pizza på mandel- och bovetebotten

Igår testade jag att göra pizza av mandel- och bovetebotten från ett recept jag hittat i en tidning i somras. Kändes mycket fräschare än med vanlig botten dessutom är bovetemjöl glutenfritt. Smaken blev god och man slapp den tunga degiga efterkänslan, däremot blev botten nästan i hårdaste laget.

3-4 personer

3 dl malda mandlar (kör i mixer tills de blir till pulver)
3 dl bovetemjöl
2 msk färska eller torkade örtkryddor (timjan, oregano, rosmarin..)
½-1 tsk salt
1 tsk bakpulver (kan uteslutas)
2 ½ msk olivolja
2 ägg eller 2 linfröägg (2 msk linfrön malda till pulver i mixer, blandas med 6 msk vatten. Låt stå i ett par minuter och tjockna. Ersätter ägg som bindeämne. Chiafrö funkar också bra)
2-3 msk vatten efter behov

Blanda alla torra ingredienser. Rör sedan ner olivoljan, äggen och vattnet, knåda med händerna tills degen hänger samman och det går att forma en boll. Tryck ut degen på bakplåtspapper till önskad form, så tunt som möjligt. Baka degen i ugn 225-250 grader i ca 10 min eller tills kanterna är lätt gyllenbruna.

Ta ut degen, lägg på valfria ingredienser och in i ugnen igen, 225-250 grader 10-15 min.

Jag toppade min pizza med tomatsås, ost, bladspenat, skinka, tomat, paprika och soltorkade tomater.

1 kommentar:

  1. Hemmagjord pizza är bra mycket godare än köpt tycker jag.

    SvaraRadera