torsdag 12 juli 2012

Jakten på det perfekta brödet

fortsätter. Igår testade jag att göra ett proteinbröd som jag hittat på bloggen Energetic på Fitnessguru. Gillade smaken på bägge varianterna (gjorde halva degen med brödkrydda och linfrö och andra halvan med soltorkade tomater och färsk basilika) men det blev lite torrt. Det godaste hälsobrödet jag bakat so far är mandelbrödet. Kanske någon form av blandning mellan dessa två bröd skulle vara nåt, jakten får fortsätta... : )


Ingredienser:

ca 2 dl fibrex
4 dl pofiber
1 dl sesamfrö eller jordnötssmör
4 tsk bakpuler
1 tsk havssalt
2 tsk fiberhusk
3 dl kesella
2 dl keso
2 ägg
2 äggvitor
1,5-2 dl vatten

Sätt ugnen på 165 grader
Mixa fibrex, sesamfrö eller jordnötssmör och pofiber i en matberedare till ett grovt mjöl. Blanda de torra ingredienserna i en skål; fibermixen, fiberhusk, salt och bakpulver.
Mixa kesella och keso till en slät massa och blanda sedan samman massan med uppvispade ägg och vatten. Häll i kesellablandingen i skålen med de torra ingredienserna, blanda noga och smaksätt med önskade ingredienser.

Tips på smaksättning:
Soltorkade tomater och färsk basilika
Linfrö och brödkryddor

Forma två limpor eller frallor av degen och grädda ca 60 min i ugnen

8 kommentarer:

  1. Jag är ju egentligen en mackoman men har inte vågat testa att baka något bröd utan mjöl. Är rädd för att både bli besviken och att få tillbaka suget efter "vanliga" mackor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju för j*kla gott med mackor! Mandelbrödet tycker jag är gott, tom. min kille gillade det som inte brukar gilla mina nyttiga alternativ så det är ett bra tecken. Fast det slår ju inte "riktigt" bröd.

      Radera
  2. Bra tips .. alltid kul med nytt. Jag testade göra bröd med halloumi igår, gott att äta som det är och passar ju nu när jag ska iväg och tälta.
    Gillar när det är frön i så man får lite tuggmotstånd.
    Har du testat detta: (det smakar verkligen BRÖD) http://mariasfavoriter.blogg.se/2012/february/notfrobrod.html
    Gjorde även Foccacia för ett tag sen som jag tyckte var jättegott! Passar så bra till sommarens utflykter/grillnigar
    Ha en bra dag!
    =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å, det måste jag testa. Letar ju ett bröd som verkligen smakar bröd. : )

      Radera
  3. Svar
    1. Det var lite för torrt men jag får doppa i kaffet. ; )

      Radera
  4. sv: ja men visst är kräkpass alltid härligt =D

    SvaraRadera