onsdag 15 augusti 2012

Gårdagens CrossFitpass

Några av er undrade vad CrossFit var så innan jag berättar hur det var igår kommer en liten sammanfattning som jag snodde från Crossfit Nordics hemsida:

CrossFit är ett styrke och konditionsprogram byggt på ständigt varierade funktionella rörelser utförda under hög intensitet.
Träningen är väldigt effektiv och rolig! En central del av CrossFit är att övningarna utförs mot klockan. Antingen ett givet antal övningar så snabbt som möjligt. Eller en given tid under vilken du skall utföra så många rundor du kan av ett visst antal övningar. Detta gör att du hela tiden kan se framsteg och tävla med dig själv eller en kompis. Du får svart på vitt varje pass hur du utvecklas! Det är sällan ett pass är längre än 30min.
Variationen i övningarna är central. Passen varieras med tid och olika övningar: tunga lyft, lätta lyft, kroppsviktsövningar, många eller få antal repetitioner, löpning, rodd, hopp, simning m.m.

CrossFit är gjort för att kunna anpassas till alla nivåer av fysisk färdighet. Rörelserna och passen kan modifieras så att det passar alla. Det går heller inte att ”träna något annat” för att komma i form nog för CrossFit. Då missar man hela poängen med att CrossFit är gjort för att bygga den bästa grunden för din fysik.

Man vet inte vilket pass som skall köras förrän samma dag då dagens pass läggs ut på Crossfit.com.

Först när vi kom dit och såg massa vältränade killar så kom min inre kritiker fram och lät ungefär så här:
- alla andra kommer att vara bättre än dig
- du kommer inte att orka lika mycket som de andra
- tänk om du inte klarar alla övningar

Tydligen ska det max vara 15 pers på ett pass men vi var betydligt fler så de fick omstrukturera dagens pass lite. Efter uppvärmingen (jogging 800 meter ute på gatan) delades vi in i grupper om 5-6 personer. Varje grupp skulle sedan inom en viss tid göra följande:
800 armhävningar
1000 sit ups (där man går hela vägen upp)
400 pull ups på stång (tjejer fick ta hjälp av ett gummiband att ha under fötterna)
600 wall ball (man går ner i en djup benböj och samtidigt som man går tillbaka till sträckt ställning kastar man en medicinboll högt upp mot en markering på en vägg)
1000 squats (djupa benböj)

Först fick vi pratat ihop oss i gruppen om hur vi skulle lägga upp passet. Redan där hade jag skakat av mig min kritiker och nu kändes det bara kul.
Sen blev det bara bättre och för att beskriva det säger jag -Wow, det var askul!! : ) och asjobbigt!! Svetten sprutade och efter att ha gjort ett stort antal reps av övningarna så brände det rejält vill jag lova.

Dels var det grym träning och så var det kul att jobba i team och pusha och peppa varandra, efteråt var man riktigt slut i kroppen och riktigt glad.

Jag kan verkligen rekommendera det. Vi har 4 pass kvar från vårat groupondeal, har bokat in oss nästa vecka och jag ser redan fram emot det. : )


Träningsvärken är än så länge under kontroll men jag känner hur den blir värre och värre för varje minut... : )

16 kommentarer:

  1. Jag brukar också bli lite neggo ibland när jag ska pröva något nytt. Kul att du kom över det.
    Det låter ruskigt roligt! Kändes det som alla alla i gruppen hängde med? Var det antalet rep eller tiden som var det avgörande? Jag måste spana in detta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du måste prova! Alla körde i sin takt och i min grupp tyckte jag alla hängde med bra. Hinner man inte lika många av nån övning så kan nån annan rycka in och hjälpa till och kanske tvärtom på en annan övning. : )

      Radera
  2. SÅ kul det låter, skitjobbigt men kul! Skulle vilja testa det någon gång.
    En skön känsla efter när man vet att man gjort allt vad man kan!
    Så känner jag oftast efter vår cirkelträning, tar i allt vad jag kan vid varje station. Sen är det ju lite olika dag för dag för vad man orkar..
    =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan rekommendera det! Sen är det ju olika pass varje gång så man kanske gillar ett pass men inte ett annat...

      Radera
  3. Nu har jag äntligen hittat var jag ska skriva, haha. Ja det var verkligen skitkul igår och grymt jobbigt!! Jag känner mig grymt pepp inför nästa vecka. Det här kanske bli vår nya grej Maz:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra där! Bättre sent än aldrig! ; ) Ja, ska bli spännande nästa vecka och se vad det blir för pass.

      Radera
  4. Det låter super kul och jobbigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var det sannerligen! Testa nån gång vetja! : )

      Radera
  5. Kan tänka mig att det var SA jobbigt, låter riktigt kul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som tur var, var det lika jobbigt som kul! ; )

      Radera
  6. Imponerande, det lät tufft kram Diana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var tufft, men också jättekul!

      Radera
  7. Låter grymt!! Absolut något jag vill testa på... men är osäker på om jag skulle komma levande från det passet :D

    SvaraRadera
  8. Det låter rent ut sagt dö-jobbigt, ffa när man läser ditt inlägg om träningsvärken... . :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var det! Och kul som bara den! : )

      Radera