torsdag 9 augusti 2012

Gårdagens middag

Jag fortsätter veckan med tema lax och kesella. : ) Igår gjorde jag Pannkaksrullar med laxfyllning.

Jag har lite olika pannkaksrecept som jag brukar använda mig av och som är mjölfritt. Igår gjorde jag enligt detta recept:

Pannkakor: (eller plättar som det egentligen heter på norrländska, pannkaka har man i ugnen, plättar steks i stor stekpanna och så små plättar steks i plättjärn, en evig diskussion när man pratar om plättar/pannkakor med andra än norrlänningar)
Detta blir 4 st tunna eller 2 st lite tjockare
4 ägg
1 dl mjölk (eller vispgrädde)
2-4 msk kokosflingor
1 tsk fiberhusk

Laxfyllning:
200 g kallrökt lax
3 kokta ägg
1 burk kesella
0,5 dl hackad gräslök
salt och peppar

Skär laxen i små bitar, hacka äggen. Blanda ihop tillsammans med övriga ingredienser. Smaka av med salt och peppar.

Låt pannkakorna svalna och fyll sedan med laxfyllningen. Jag åt tillsammans med sallad.




8 kommentarer:

  1. Spännande och gott!Ska nog testa detta!

    SvaraRadera
  2. Jag ska inte gå in i diskussionen. Men ja, pannkakor är pannkakor och plättar är plättar. Och ugnspannkaka är ugnspannkaka... Haha! ;-)

    Ser gott ut!

    SvaraRadera
  3. Ska testa!! Det där såg riktigt, riktigt gott ut!!

    SvaraRadera
  4. Åhå så smarrigt! Kombinationen av lax och kesella låter supergott. Kan tänka mig det till bakad potatis också.. Mmm!

    SvaraRadera
  5. Mums =)
    Haha den där diskussionen brukar jag ha med killen, (som är från Piteå). Jag säger pannkaka till det man har i stekpannan och han tvärtom, haha.. jag blir inte klok =)

    SvaraRadera
  6. ser ju onekligen gott ut men jag har lite svårt för det där med pannkakor och fyllning. För mig är pannkakor nått jag äter med sylt och glass eller kvarg och bär lr liknande. Inte räkröra lr svampstuvning :P MEn det ser ju så gott ut så jag provar då och då =D haha.

    SvaraRadera
  7. Åh vad gott det ser ut, det vill jag testa :)

    SvaraRadera
  8. Smart att variera pannkakan genom att fylla den med lax. Verkar gott ju!

    SvaraRadera