tisdag 7 augusti 2012

Funderingar om styrketräning

Dagens träning: styrketräning för ben/rumpa och axlar imorse på SATS. 

Som det ser ut just nu för mig gällande styrketräningen så delar jag upp muskelgrupperna på två dagar per vecka. Oftast ben/rumpa och axlar den ena dagen och rygg, bröst, bic och tric den andra dagen, men även andra variationer av muskelgrupperna förekommer.
Vissa dagar känner jag att jag inte hinner lika många övningar per muskelgrupp som jag skulle vilja och funderar därför ibland på att börja styrketräna 3 gånger per vecka istället och dela upp kroppen ytterligare. Samtidigt kan jag tycka att två dagars styrketräning är lagom eftersom jag har annan träning som också skall hinnas med under veckan; yoga en dag i veckan, springning, powerwalks och gärna nåt annat konditionspass då och då.

Jag får fundera lite på den ett tag. Hur gör ni andra som styrketränar?


3 kommentarer:

  1. Jag känner mig också kluven i denna frågan. Tränar ju också varierat - jogging, yoga och gruppträning såsom sumba, cirkelträning förutom då styrkan.
    För mig vintertid brukar jag köra ren styrketräning 2 ggr/v delar upp ung som du. Jag brukar värma upp med löpning på band (vilket kanske inte är idealet, men jag gillar att ha det så). Sen får man ganska mycket styrka i både yoga & cirkelträning också.
    Det är inte helt lätt att få ihop det!
    =)

    SvaraRadera
  2. Jag försöker få till två av varje: styrka, kondition och yoga. Sedan blir allt sim kommer extra 'bonus'. Det är svårt att få tiden att räcka till. :)

    SvaraRadera
  3. Jag gör nog rätt olika, men delar upp kroppen likt som du skriver. Men när tiden inte riktigt räcker till brukar jag köra cirkelträning/cirkelgym, så hela kroppen får sig en omgång. Funkar riktigt bra !!

    SvaraRadera