måndag 13 augusti 2012

Tidsbrist

Sitter här och tänker på alla aktiviteter som jag skulle vilja göra förutom den "vanliga" träningen såsom styrketräning, springning, yoga, powerwalks och ibland något gruppass på SATS.

Finns så mycket spännande som man skulle kunna sysselsätta sig med på fritiden, det är bara det att man (i alla fall de flesta) måste jobba, plus alla andra vardagssysslor som skall utföras (och då har jag ändå inga barn ännu), utöver det har man även ett social liv med olika kompisar och släkt att träffa. Nu låter det kanske negativt men det är inte så jag menar utan jag menar bara att dygnet har för få timmar, veckorna för lite dagar, året för lite veckor och för mycket av den tid som finns att tillgå spenderas på jobbet när det finns så mycket annat roligt att ägna sig åt. ; )
Sen är det ju en fråga om ekonomi också, som det ser ut för mig just nu så har jag ett gymkort på SATS som jag betalar runt 450 kr i månaden för, dessutom går jag på terminskurser i ashtanga yoga och det är ingen billig historia, jag betalar 4000 kr för en termin (en gång i veckan). Någonstans måste man begränsa sig och inte lägga alla sina pengar på träning.

Det jag skulle vilja göra förutom träningen jag nämnde ovan är bla. Capoeira (brasiliansk kampsport som jag gick på när jag vistades en längre tid i Brasilien, klättring (detta har jag varit sugen på att testa länge men det blir aldrig av), skulle vilja få in en lugnare form av yoga, kundaliniyoga, en gång i veckan, inte skulle det heller vara fel med ett bikramyogapass (yoga i 40 graders värme) en gång i veckan (hade kort på duCalme för några år sen och det var fantastiskt avslappnande för kroppen), military training (det har jag också varit sugen på att testa rätt länge), gå någon danskurs (jag dansade mycket jazz- och showdans när jag var yngre och det är ju otroligt kul, är även sugen på att testa afrikansk dans). Jag har säkert glömt några aktiviteter men ni ser ju hur det rinner iväg.

Förutom träningen tänker jag nästan dagligen att jag måste börja öva på min portugisiska för att inte glömma bort språket helt, det vore ju dumt när man har börjat lära sig ett språk och kommit en bra bit på vägen.

Ja, det är bara att inse sina begränsningar och prioritera vad man allra helst vill, sedan får man ta det andra vid sidan om när tid och möjlighet finns, om inte annat när man går i pension och har all tid i världen. ; )

Imorgon ska jag ialla fall testa Crossfit för första gången. Ska bli spännande! Jag och en kompis köpte en deal på groupon i juni, fem gånger på Crossfit Södermalm för 219 kr och nu är det alltså dags för första passet. Återkommer med rapport.


Har ni några aktiviteter som ni skulle vilja göra men väljer bort på grund av olika omständigheter?

16 kommentarer:

  1. Det var många roliga saker på din lista. Återkom gärna med rapport om crossfit för jag vet inte riktigt vad det är.

    Jag är lite i samma sits som du: man får välja bort pga ekonomi och tid (jag har ju två barn också). Om jag hade råd så skulle jag vilja träna satyananda-yoga (det som är min 'grundyoga') och gärna fortsätta med den medicinska yogan (kundaliniyoga) som jag tränade hela förra året (gick fyra kurser). Jag skulle vilja prova bikram för det känns som en enda stor smärtlindring. Och, om jag hade mer mod, ashtanga för det verkar så coolt.

    Om jag hade mer tid skulle jag simma och det vore kul att går någon kurs i simning för att bättra på tekniken. Det är ändå 25 år sedan jag tränade konstsim och hade regelbunden teknikträning. Precis som du är jag fd dansare och hip hop/street dance är ju kul... men jag känner mig lite för gammal för det. Däremot är jag grymt sugen på cykling. Vilken fart! Vilken spänning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det finn så många spännande yogaformer att välja bland.
      häftigt att du har tränat konstsim. : )

      Radera
  2. Det är ju angenäma bekymmer men det bästa vore ju om man BARA kunde göra det man vill. typ va mångmiljonär, glida runt och träna och resa JA TACK!!!
    Ska bli spännande och läsa om CROSSFIT ( vet inte ens vad det är)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju som du säger angenäma bekymmer, man ska vara glad att man kan träna överhuvudtaget. Men man kan alltid drömma om allt man skulle göra om man hade pengar och all tid i världen. ; )

      Radera
  3. Om jag hade tid och pengar så skulle jag vilja klättra, vandra, paddla, boxas, lära mig yoga, gå en kurs i löpteknik... Tja.. det var väl det jag kommer på nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Löpteknik skulle jag vilja gå sen du skrev ett inlägg hos mig. Är det dyrt? hur många gånger behöver man gå tror du?

      Radera
    2. Ingen aning. Har inte kollat upp. Jag får för mig att jag springer för sakta för att kunna gå något sånt.

      Radera
  4. Det finns inte tid för allt, så är det bara. Om jag hade tid då skulle jag klättra tillsammans med min pojkvän och jag skulle även leda fler pass än jag gör idag :)
    Det ska bli kul att höra vad du tycker om crossfit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä sant, men det är ju i-landsproblem fast ibland kan man få drömma om allt man skulle göra om det fanns mer tid. : )

      Radera
  5. Ska bli spännande att läsa rapporten om den dealen;) Kram vännen

    SvaraRadera
  6. Jag känner så igen mig i dina tankegångar. Därför började jag springa... Tänkte att det skulle vara billigt! Men det är ju rätt så dyrt. Varje tävling... varje resa! Hotellövernattningar osv You name it! Grymt dyrt :) Men grymt kul!

    Vilken härlig lista du har! Yoga, klättring och segling är något som jag skulle vilja göra... någon dag... sen då barnen är stora och flyttat hemifrån :)

    SvaraRadera
  7. Ja det där med tid och pengar är en klurig fråga. Ibland skulle man vilja göra ALLT. Jag skulle vilja gå kurser, exempelvis en fotokurs... vandra i skog och mark... fjällvandra... ja....mkt mer...hm...men ja, när ska man hinna allt?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får ta nån sak då och då eller vänta tills man blir pensionär. ; )

      Radera
  8. Känner igen mig SÅ .. Skulle lätt kunna träna ännu mer för jag tycker det är så roligt med olika saker. I sommar har det blivit mest löpning & cirkelträning så nu längtar jag till gymmet där jag även går på yoga (iaf denna terminen för till våren startar hon eget), sumba, step, afro, cirkelträning. Och även styrketränar en del då. Mitt gym är väldigt litet så jag går nästan på alla gruppaktiviteter som finns.
    Var i våras och tittade på stans största gym - blev jättesugen! Men känner att jag kommer inte ha tid direkt att dels åka dit (är en bit dit och "mitt" gym som jag tränar på nu är det gångavstånd till), sen blir det mer än dubbelt så dyrt. Betalar nu inkl yoga 2500:- / år! Jättebilligt med tanke på allt jag tränar! De pengarna kan jag ju lägga på kläder/skor. Men jobbiga beslut som ska tas.
    =)
    =)

    SvaraRadera