måndag 7 januari 2013

Favoriter

Lax är en stor favorit hos mig, likså rödbetor. Häromdagen gjorde jag ungsbakad lax med gorgonzola och rödbetsgratäng. Yummi! : )


Receptet på rödbetsgratängen:

1 kg små rödbetor
1 dl mandel
1 ½ msk balsamvinäger
1 msk flingsalt
½ tsk svartpeppar
1 ½ dl riven västerbottenost
1 msk olivolja
Koka rödbetorna tills de är mjuka. Skålla mandeln och hacka den grovt. Skala rödbetorna, skär de i bitar och lägg dem i en gratängform. Häll över vinäger, salt, peppar, ost och mandel och ringla på olivolja. Ställ in i ugnen på 200 grader i ca 10 minuter.


Och laxen gör du så här:

4 bitar laxfilé
160 gram gorgonzola
4 msk créme fraiche (jag hade den 5%-iga)
 flingsalt, peppar och timjan

Gör ett snitt i varje laxfilébit. Mosa ihop créme fraich med lite timjan. Tryck in osten i snittet och salta och peppra. Sätt in i ugnen i ca 20 min på 200 grader, sätt på grillvärme de sista 5 minuterna.

3 kommentarer:

  1. Mums !! Håller med, just rödbetor & stark ost blir en härlig smakkombo. Rödbetsgratäng lät ju spännande!
    :)

    SvaraRadera
  2. Gott! Älskar rödbetor men har lite dålig fantasi så det blir oftast att jag bara kokar dem. Ska prova detta i veckan tror jag.

    SvaraRadera
  3. Mm, den där rödbetgratängen verkar hur god som helst. Är egentligen inte jätteförtjust i rödbetor, men köper det dåodå, speciellt för att jag älskar färgen :) Om jag kommer ihåg ska jag testa gratängen framöver :)

    SvaraRadera