torsdag 3 januari 2013

Sonias bobotie

Om ni som jag är trött på all julmat och vill testa nåt med lite annorlunda smak tycker jag att ni ska testa denna sydafrikanska rätt. Jag gjorde den igår. Godast är det med ris till som jag åt till lunch idag men igår kväll hade jag bara sallad och lite mango chutney till och det funkade också. Däremot blev min lite väl klen i smaken så var inte rädda för att krydda lite extra mot vad som står i receptet nedan.



Recept (6 personer):
1 kg köttfärs
1 skiva bröd utan kanter, smulas
2½ dl mjölk
2 gula lökar, hackad
1-2 pressade vitlöksklyftor
2 tsk currykryda
2 tsk gurkmeja
2 tsk garam masala
salt, svartpeppar
2 msk vinäger
2-3 msk aprikosmarmelad
2 tsk kanel
1 rivet äpple
50 gram hackad mandel
2 ägg
½ dl mango chutney
½-1 dl russin (detta uteslöt jag eftersom jag inte tycker om russin)

Stek currykrydda, gurkmeja och garama masla i olja på hög värme ca 30 sekunder. Sänk värmen och bryn löken till den är guldbrun. Tillsätt därefter vitlök och köttfärs och bryn tills köttet har fin yta.
Blanda det smulade brödet med vinäger, chutney, aprikosmarmelad, kanel, äpple, mandel, russin och hälften av mjölken i en skål. Rör ner brödblandningen i köttfärsen.
Fördela kättfärsblandningen i botten av en smord form. Blanda äggen med resten av mjölken och häll över köttfärsröran. Grädda i ugnen i ca 175 grader 35-45 minuter eller tills äggstanningen har stelnat och fått en fin gyllenbrun färg.
Servera eventuellt med gult aromiskt ris, chutney och grönsallad.


6 kommentarer:

  1. Låter väldigt gott!! Gratänger med köttfärs blir så saftigt !!
    Vi brukar göra som Flygande Jacob men med köttfärs, blir också väldigt gott.
    :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar verkligen flygande Jacob men har aldrig testat med köttfärs.

      Radera
  2. Men det verkade gott. Måste testa det :). Hoppas du haft en bra dag, börjat jobbat igen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jepp, första dagen idag. Känns ok, det är ju en kort vecka. : ) Själv, är du kvar i norr? Kram

      Radera
  3. Ojoj spännande;) Hoppas du haft en fin start på det nya året finis. Kram

    SvaraRadera