onsdag 16 januari 2013

Tankar om träning

Vårterminen har börjat bra träningsmässigt. Har kört med PT, startat en ny yogakurs, styrketränat 3 gånger per vecka samt kommit igång med konditionsträning igen. Känns underbart! Jag var ju sjuk så mycket i höstas och tvingades ofrivilligt vila från träning. Det var riktigt jobbigt att jag inte fick någon kontinutet i träningen samt att jag nästan aldrig kände mig så pass frisk att jag kunde köra konditionsträning. Nu känns det som att jag är p G igen! Det verkar som att det är många som är sjuka just nu, var och varannan går omkring och hostar och nyser så det är bara att hålla tummarna att jag slipper vara sjuk under 2013. Det jag var sjuk 2012 borde räcka för flera år, om inte annat för hela 2013 i alla fall ; ) 

Jag känner mig lite extra pepp för vårens yogakurs som hade kursstart i måndags. Tror att det kommer att bli väldigt givande. Jag började med en nybörjarkurs i ashtanga yoga för ca 1½ år sedan och har sedan gått vidare till fortsättning för att slutligen övergå till mysore style. Denna termin har jag bytt yogalärare och kommer att gå för Lisa Lalér, som äger yogashala Stockholm. Inte för att de andra lärarna var dåliga på något sätt, tvärtom men Lisa har en lång bakgrud i yogan samt är fantastisk som person. Jag har gått på lite mysore pass för henne under min tid på shalan och hon har en speciell värme runt sig. 

Även om ashtanga yogan till stor del är fysiskt krävande så ingår även undervisning gällande det själsliga, något som kan vara minst lika svårt som de fysiska asanas. Så här skriver Lisa själv på hemsidan gällande undervisnigen:

"Jag hoppas kunna föra vidare yogans urgamla kunskap och visdom om att ingenting är omöjligt. Rent konkret betonar jag gärna andningens centrala roll i yogautövningen och hur fokus på den kan göra att man blir närvarande-och glad-både i kroppen och själen. Yogan ska vara tillgänglig för alla människor, utifrån var och ens förutsättningar. "

Vila är också viktigt : )

Bilden är tagen vid gårdagens gymträning då jag bland annat tränade på några övningar som jag fick i hemläxa av PT:n.

7 kommentarer:

  1. härligt att du är i gång med årets träning :)
    förra året skulle jag köra stenhårt fr januari men var sjuk 3 ggr inom 5 veckor! galet.
    tur det inte börjat så i år :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. vi får hoppas på ett friskt år! : )

      Radera
  2. :) Härliga ord. Heja heja = )

    SvaraRadera
  3. Hoppas verkligen att du får hålla dig frisk. :)
    Härligt att komma igång med yogan. Jag själv var på mitt första yogapass (i grupp) i måndags. Att jag inte upptäckt denna fantastiska träningsform förut :) Man blir så lugn av det. Verkligen behövligt :)

    Önskar dig ett härligt och friskt träningsår!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma!
      Ja, visst är det underbart med yoga i alla dess former..

      Radera
  4. Låter ju underbart!! Hoppas du får vara frisk nu ..
    Börjar också piggna nu och var på mitt första yogapass igår efter över en månad. Lite hostig men gick bra ändå. Ska dock försöka inte köra på som vanligt direkt utan ta det lite lugnt ibörjan!
    Kan vara nyttigt att byta ledare ibland tror jag & du har en bra balans mellan olika träningsformer. Det tror jag är bra!
    Ha en fin fredag! :)

    SvaraRadera