tisdag 4 september 2012

Fjällvandring

Förra året vid denna tid var jag och två kompisar uppe i fjällvärlden och vandrade. Vi började vandringen i Nikkaluokta, därifrån gick vi den 19 km långa sträckan till Kebnekaise fjällstation där vi bodde i 4 nätter. Vårt mål var att en dag bestiga Kebnekaise och de andra dagarna göra andra dagsvandringar.

Tyvärr kom vi aldrig upp till Kebnekaise's topp. Vi kom halvvägs sen var vi tvugna att vända pga svåra väderförhållanden, det började att blåsa och snöa och vi såg inte längre än till näsan på grund av dimma. Det var ingen som hade tagit sig till toppen den dagen.

De andra dagarna vandrade vi lite runt omkring på andra vandringsleder och besteg andra berg. Hur fint som helst! Det är nåt magiskt med de svenska fjällen!

I år blev det tyvärr ingen vandring för oss men Malin, som är en av dom jag vandrade med, sprang istället fjällmaran (den kortare sträckan som är på 13 km). Hon sa att det var fantastiskt så nästa år ska jag oxå med och springa. : )

Kebnekaise vill jag fortfarande bestiga men det får bli ett annat år.

Här är lite bilder från våran fjällresa:




















9 kommentarer:

  1. Jag vill också! Det där är en av mina drömmar!

    SvaraRadera
  2. Åhh vilka underbara bilder! Det där är en dröm som jag haft med .. Ser så härligt ut.
    Det där loppet verkar intressant!

    SvaraRadera
  3. Vad häftigt! Och vilket vackert landskap. Jag säger som FruH: den finns på min lista över önskeresmål. :)

    SvaraRadera
  4. Men så underbart. Jag vill också :) Måste verkligen ta mig i kragen och komma i väg på någon vandring.

    SvaraRadera
  5. Ser helt ljuvligt ut! Jag funderade på Axa-loppet, men det var ju fullbokat första dagarna... Fler än vi som gillar att springa i fjällen tydligen. ;-)

    SvaraRadera
  6. Vilka sagolikt vackra bilder! Jag skulle så gärna vilja fjällvandra men kan inte komma på EN enda människa i mina bekantskapskrets som skulle vilja hänga med. Jo, min mamma förresten!

    Åh jag vill verkligen göra det typ nu. Har dessutom aldrig varit längre norrut än till Ö-vik och bara det är ju patetiskt när det finns så mycket vackert att se i norr!

    SvaraRadera
  7. Otroligt vackert! Det där är något jag också vill uppleva någon dag!

    SvaraRadera