söndag 30 september 2012

Smarrig lax

En stor favorit i matväg hos mig är lax med västerbottensost. Gjorde den igår och det blev lika gott som vanligt. Brukar ibland ha pressad potatis till men igår blev det min favorit; sötpotatis.

Här kommer receptet:

4 portioner
600-700 gram färsk laxfilé
Rikligt med riven västerbottensost
salt och peppar

Sås: 2 msk vetemjöl, 1 dl vitt vin, 1 fiskbuljongtärning, 1 dl vatten, 3 dl grädde

Skär filén i ca ½ cm skivor (gärna så att de blir lite breda). Salta och peppra skivorna, fördela rikligt med ost över skivorna och rulla ihop den till knyten. Ställ knytena i en smord ungsform. Lägg gärna lite ost över laxrullarna också.
Koka ihop såsen och häll den sedan över laxrullarna. Gratinera i 225 grader i ca 30 minuter. Granera gärna laxen innan servering med lite rom, hackad rödlök och lite dill.

  

7 kommentarer:

  1. =) Härligt att du är tillbaka

    SvaraRadera
  2. Smarr! Jag lagar suuuupergod middag idag!

    Men onyttig mat som vanligt.... eller i alla fall en massa kolhydrater.

    SvaraRadera
  3. Låter supergott!! Och med mycket ost, jättenyttigt... ;-)))
    Kram M

    SvaraRadera
  4. Mums, lax och mass ost kan ju inte vara annat än supergott.

    SvaraRadera
  5. mums! jag brukar göra liknande och det är verkligen gott!

    SvaraRadera
  6. Mmm ser mycket gott ut!! Älskar också sötpotatis ..
    =)

    SvaraRadera
  7. Jag kan aldrig tröttna på lax, sååå gott! Vad kul sås, det låter riktigt smarrigt. Härligt framför allt med osten i :)

    SvaraRadera