onsdag 12 september 2012

Hälsoinspiratör

Jag är ju utbildad inom friskvård, hälsa och kost. Tyvärr arbetar jag inte med det på heltid, än. Däremot har jag lite kunder som jag hjälper med kosten vid sidan om mitt "vanliga" jobb. Mitt mål i framtiden är att kunna arbeta heltid med friskvården på ett eller annat sätt.

Tills vidare har jag även turen att arbeta en del med friskvård och hälsa i mitt dagliga arbete. Jag är nämligen hälsoinspiratör för min avdelning samt, tillsammans med en annan tjej, ansvarig för hälsoinspiratörsgruppen.
Hälsoinspiratörernas roll på arbetsplatsen är att tillsammans med personalenheten och arbetsmiljögruppen bl.a informera om arbetsplatsens friksvårdsverksamhet, öka intresset för hälsa och trivsel, delta i utvecklingen av friksvårdssatsningar samt vara lyhörda för behov och önskemål hos arbetskamrater.
Högsta chefen på min nuvarande arbetsplats anser att hälsa och friskvård på arbetsplatsen är en prioriterad fråga. Det kan tyckas självklart för oss "hälsofreaks" men dessvärre är det inte alltid så ute på arbetsplatser. Synd, då det i det långa loppet alltid lönar sig!

Senare i höst ska jag även hålla en kostföreläsning ute på en av avdelningarna. Det kan hända att det är fler avdelningar som också är intresserade av en föreläsning. Ska bli kul!


4 kommentarer:

  1. =) VAd kul. Jag har samma ansvar på mitt jobb, jobbar för fullt med det. Så himla kul !!

    SvaraRadera
  2. Vad roligt! Och bra att du har ett mål!

    SvaraRadera
  3. Gillar företag som förstår VINSTEN med friskvårdssatsning för personalen. Jobbar på landstinget och där gör man det konstigt nog inte!!!

    SvaraRadera
  4. Det låter som en bra kombination! Själv jobbar jag som jurist och får kombinera mitt intresse för jämlikhetsfrågor genom att vara ansvarig för byråns jämlikhetsarbete. Vad lussigt tat du också är i juridiska kretsar :)

    SvaraRadera