onsdag 19 september 2012

Köttfärslimpa

Önskar att jag kunde säga att jag kände mig bättre och hade tränat imorse men tyvärr verkar det vara en segdragen förkylning....

Så istället för att skriva om hur härligt dagens träning kunde ha varit så får jag skriva om mat istället. Gjorde köttfärslimpa med fetaost och soltorkade tomater igår som blev riktig god. R åt potatis till och jag åt jag blomkålsris med bladspenat, citron och chili. Mums!



Här kommer receptet på köttfärslimpan:

1 buljongtärning i 2,5 dl vatten
ca ½ dl ströbröd och ca 1 ½ dl av buljongen blandas och låt svälla i ca 10 min

Blanda sedan samman följande ingredinser:
Köttfärs
1-2 ägg
Soja
Fransk senap (osötad)
Salt, peppar, citronpeppar
1-2 vitlöksklyftor
Buljongblandningen

Lägg smeten på bakplåtspapper och tryck ut (ca 1 ½ cm tjock)
Lägg ut smulad fetaost, soltorkade tomater (jag hade mini soltorkade tomater) och dragon

Rulla ihop som en rulltårta och lägg i en ungsform. Smält lite smör och blanda i soja som du penslar in köttfärslimpan med innan du stoppar den i ugnen.

Ca 30 minuter 200 grader

8 kommentarer:

  1. Vilken bra idé! För min man som älskar köttfärs. Det där är ju nästan en bortglömd rätt. Men jag minns att mamma bjöd på det för ett tag sedan och barnen äääälskade det. Bra tips!

    SvaraRadera
  2. Köttfärslimpa är ju SÅ gott. Går ju att fylla med det mesta ..
    När jag var liten fyllde mamma (och mormor) den med hela kokta ägg i mitten.
    Faktiskt riktigt gott!! Ska nog göra det ngn dag ..
    =)

    SvaraRadera
  3. Åh så gott, det receptet ska jag skriva av!

    SvaraRadera
  4. Smarrigt. Fick det till lunch idag =)

    SvaraRadera
  5. Mums, gjorde köttfärslimpa för första gången ever förra veckan. Riktigt gott ju!

    SvaraRadera
  6. Ohej vad gott! Härlig höstmat, rejält och varmt på något sätt. Kul med senap i också :)

    SvaraRadera
  7. Blomkålspuré har jag hört talas om, men ris...? *nyfiken* :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du river blomkål och steker det i olja en liten stund och tillsätter valfria kryddor/grönsaker. Jättegott tycker jag!

      Radera