måndag 14 maj 2012

Avslappning/yoga

Började veckan med att ta sovmorgon till 6.30 (hade ställt klockan på 06.00 men blev några omgångar av snooze innan jag tog mig upp). Väl uppe gjorde jag en halvtimmes yoga/meditation med hjälp av en cd-skiva som jag fått för längesen med tidningen Topphälsa.


Perfekt start på dagen och något jag borde göra oftare men eftersom jag brukar träna fysiskt på morgonen så går den träningen ofta före.

Jag tycker att det är lika viktigt med avslappning och meditation men tyvärr är jag en periodare när det kommer till den biten. När jag kom hem från Indien och hade gjort Vipassana meditationen så mediterade jag varje morgon och varje kväll. Det var otroligt skönt och jag kände att jag blev piggare och gladare. Sen gick jag på semester och i samband med det rann meditationen ut i sanden. Sen dess har jag haft svårt att hitta tillbaka till daglig meditation. Synd med tanke på allt gott som meditation gör för kropp och själ.

Det är svårt det där med meditation och avslappning, jag har alltid tyckt att det är skönt och jag mår bra av det ändå har det i perioder blivit så att det känns mer som ett måste och då blir det en stress och syftet förlorar sin mening.

Det räcker ju egentligen med en liten stund varje dag, några minuter är bättre än inget alls. Jag tror att det är speciellt viktigt nuförtiden då vi är uppkopplade hela tiden. Sinnet och själen måste få vila från all stress och alla intryck!

2 kommentarer:

  1. Åh vad härligt! Och jag antar att du fick yoga hela i fred... Jag skulle verkligen behöva meditera morgon och kväll men jag är så... hm... hoppig av mig. Får inte ro i kroppen. Hur får man det? Hur börjar man?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jo jag fick yoga hela i fred till skillnad från andra. ; )

      Ingen lätt fråga, det är ju det som är det svåra, att få ro i kroppen. Du kan ju börja med att bara sätta dig ner (när de andra sover förslagsvis ; ) ) och fokusera på andningen eller på att känna hur det känns i kroppens alla delar. Det räcker med några minuter till att börja med om du känner dig hoppig. : )
      Annars kan det vara lättare att lyssna på en cd, fast det kan också vara stressande beroende på omständigheterna.

      Radera