söndag 17 juni 2012

Proteinbars

Idag gjorde jag proteinbars som jag hittat på PT-Fias blogg. Lätt att göra och gott att ha som mellis.

3 st äggvitor
½ banan
½ dl solroskärnor
½ dl linfrö
1 dl cashewnötter
½ dl sesamfrön
1 ½ dl fiberhavregryn
2-3 msk kakao
1 dl proteinpulver efter smak

Hacka nötterna, mosa bananen, blanda ihop allt och smeta ut allt på en plåt med bakplåtspapper, alt. gör färdiga bars direkt.
175 grader 20-25 min.
Förvara i frysen för längre hållbarhet




Hälften av barsen doppade jag i 85%-ig choklad.

5 kommentarer:

  1. Nämen så det ser gott ut! Längtar till semester. Då ska jag ta mig tid och testa alla goda recept och tips jag snubblar över!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är kul att testa nya recept men då måste tiden också finnas.

      Radera
  2. Hahaha... jag tänkte under hela inlägget att 'okej... kanske inte min grej..." fram till sista meningen med chokladen och då reviderade jag min uppfattning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Choklad kan vara svårt att leva utan. ; )

      Radera
  3. Jag gillar tanken av att fixa egna energibars. Undviker gärna de färdigköpta då det är svårt att veta vad de innehåller med konservering och så. Så här håller man dock koll och jag kan tänka mig att det är svårslagna i smaken! Kan för receptet!

    SvaraRadera