måndag 25 juni 2012

Styrketräningens fördelar

Om jag endast fick träna styrke eller konditionsträning i resten av mitt liv skulle jag utan tveka välja styrketräning. Detta trots att jag älskar känslan efter ett svettigt löparpass eller ett grymt aerobicpass.

Här är några av fördelarna med styrketräning:

- Du får bättre hållning och minskar skaderisken vid vardagsaktiviteter
- Det förhindrar en viss del av förlusten av muskelmassa som sker när du blir äldre
- Hjälper till att motverka benskörhet och är bra för leder
- Ju mer muskler du har på kroppen desto mer fett förbränner du (positivt om man vill gå ner i vikt)
- Ämnesomsättningen blir bättre
- Intensiva träningspass ökar även metabolismen flera timmar efter passet vilket också bränner fett
- Du får bättre muskelstyrka och en fastare kropp
- Uthålligheten blir bättre och skelettet blir förstärkt
- Syreupptagningsförmågan ökar
- Hjälper till att minska blodtrycket
- Kan hjälpa till att motverka oro, ångest och depressioner eftersom intensiv träning ökar nivån av dopamin, serotonin och noradrenaline

Nu slipper jag ju som tur är välja och kan träna både styrketräning och konditionsträning. Konditionsträningen har ju även den massa fördelar och en mix av båda är att rekommendera för optimal hälsa.



8 kommentarer:

  1. Jag är så glad att jag har börjat att träna styrketräning igen efter år av uppehåll. Men om jag var tvungen att välja skulle jag ta yoga. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag glömde att nämna yogan, det får bli i ett annat inlägg. : )

      Radera
    2. Yoga är helt klart värd ett eget inlägg. :)

      Radera
  2. Jag håller nog med dig OM jag skulle välja fick det nog bli styrketräning, det gäller bara att variera sig i övningar, intervaller, set mm för annars blir det lätt tråkigt.
    Men grym träning är det som ger synbara resultat (om det är det man vill..)
    =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker att variera mig men ibland är jag sämre på det..

      Radera
  3. Måste ta tag i min styrketräning, vet ju HUR bra det är, men ändå kör jag hellre kondition!!! Dumma mig!
    Vårens plan var att köra lite styrka innan varje pass... det höll väl i sig i en vecka eller så!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Planen var ju bra, du får göra ett nytt försök.

      Radera
  4. Det är bra att påminna sig om det här emellanåt. Jag tänker framför allt på inställningen bland dem som vill gå ner i vikt och därför håller sig ifrån styrkepass. Träningsvärldens värsta myt om du frågar mig!

    SvaraRadera